Van Laos naar Thailand - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van MichelKim - WaarBenJij.nu Van Laos naar Thailand - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van MichelKim - WaarBenJij.nu

Van Laos naar Thailand

23 Oktober 2014 | Thailand, Ao Nang

Hallo daar,

Even denken waar we zijn gebleven. Tijdens het laatste verslag waren we in Vang Vien (Laos) en vanuit daar zullen we dus ook verder schrijven.. We zijn een beetje laat met het verslag schrijven, dus het zal weer een lang verhaal zijn.

In Vang Vien zijn we nog een extra dagje gebleven. We hebben afscheid genomen van het Zwitserse meisje en hebben de dag erna een scooter gehuurd. Omdat we wisten dat we door veel dorpjes zoude rijden, hadden we besloten om wat snoep te kopen om de zwaaiende kindjes blij te maken. Als eerste gingen we richting de waterval.. Hier aangekomen waren er kinderen een spelletje het spelen met bamboe stokken. Zij zagen ons aankomen en een meisje kwam Kim halen om mee te spelen. Super leuk, alleen was Kim er niet zo goed in. Erna hebben we alle kindjes een snoepje gegeven en blije gezichtjes was het resultaat. Erna zijn we naar de waterval gelopen, waar het helemaal niet druk was. Deze waterval was erg mooi, we konden het water in en we waren een van de weinige toeristen die er waren. We zullen een foto uploaden.

Na Vang Vien zijn we doorgegaan naar Luang Prabang. Alweer werden we in een minibus gepropt, maar deze keer ging -bijna- alles eens goed. De rit ging door een bergachtig landschap wat super mooi was om te zien. In totaal duurde het 8 uur voordat we aankwamen, maarja we zijn ondertussen wel wat gewend..

In Luang Prabang kwamen we de eerste avond een koppel uit Canada en Australië tegen die we in Vietnam hebben leren kennen.. Wat lijkt de wereld toch klein! We besloten samen naar een restaurant te gaan om even bij te kletsen over onze ervaringen. De dag erna was het party time in Luang Prabang. Er was een festival waarbij een optocht werd gelopen door de locals. Best vergelijkbaar met onze carnavals optochten, maar toch anders. "Same same, but different" zouden ze hier zeggen. Bij dit feest worden boten geknutseld met heel veel licht (kaarsjes) erin. Na de optocht gaan alle bootjes de rivier op en is er een winnaar voor de mooiste boot. Leuk om te zien hoe de lokale bevolking zich deze avond vermaakt.

We besloten in Laos nog naar de olifanten te gaan, omdat we hoorden dat in Thailand alles veel te toeristisch zou zijn. Goede keuze, dit olifantenkamp was heel rustig en het was een super ervaring! Het was ruim 10Km op de motorbike waarvan meer dan de helft onverhard. Kim was deze dag de chauffeur en ging als een speer!
We besloten om de olifanten te gaan wassen. Dit was een klein stukje lopen naar de rivier. Best gaaf om op zo'n olifanten nek te zitten, 2 meter boven de grond! En ja hoor, wie kon er niet op de olifant blijven zitten tijdens het wassen...? Kim natuurlijk ;) We zaten op de olifant, in de rivier en toen mochten we op de olifanten gaan staan. Dit lukte, maar op het moment dat Kim stond, wilde de olifant ook gaan staan.. toen lag ze dus spartelend in de rivier naast een olifant en tussen de olifantenpoep. Ze was natuurlijk mega snel aan wal waarna ze er weer op klom en vrolijk verder ging! Op de terugweg nog een kleine schuiverd gemaakt met de motorbike, maar gelukkig op een blauwe plek na niks aan de hand!

Onze tijd in Laos zat erop en de reis naar Thailand werd gestart. Met de slowboat over de Mekong rivier richting Thailand. Deze trip duurde 2 dagen en was de moeite waard. Het was een lokale boot, waar je op autostoelen zit. Prima te doen, want we hadden super veel plek! De natuur is echt heel mooi, groene bergen en af en toe een dorpje met een paar riete huisjes en spelende kinderen, maar vooral bossen en bergen! De overnachting was in een drop dat draaide op de toeristen die hier overnachten. Er was letterlijk een straat van 500m met links en rechts kleine hotels en verder niks. De tweede dag was het uitzicht hetzelfde, we hadden nu zelfs nog meer plaats op de boot en zaten lekker vooraan, weg van het kabaal dat de motor achteraan maakt. Bij aankomst waren we van plan direct de grens over te gaan. Laat het nu een grensovergang zijn en dit niet altijd even soepel loopt. Thailand was letterlijk aan de andere kant van het water, maar de boten gingen niet meer. Een nieuwe brug, 11km stroomafwaarts, is sinds kort de enige manier om de grens over te steken. We waren hier zelfs onderdoor gevaren! Het in stand houden van tuk tuk business is hier erg succesvol. We moesten dan ook weer met een tuk tuk terug naar de brug, om vervolgens weer een 'late night' fee te moeten betalen om het land uit te komen. De brug moest met een bus overgestoken worden, natuurlijk, want lopen levert niks op. Eindelijk de grens over stond er 1 tuk tuk op ons te wachten. Deze was uiteraard ook weer veel te duur en zo was het plaatje rond. Ondanks dat we al een visa hadden aangeschaft in Nederland heeft de grensovergang ons toch weer meer gekost dan we gehoopt hadden. Maargoed, eindelijk... Thailand! Een meer ontwikkeld land met veel tourisme.

Vanuit Chiang Khong, het grensdorpje, een luxe bus gepakt naar Chiang Rai. Wat een verschil. We hadden VIP stoelen en de wegen waar echt prima in orde. Iets wat we de afgelopen weken niet gewend waren. Aangekomen in Chiang Rai kwamen we Crazy Noi tegen. Een gepensioneerde Thai die ons wel even de weg wees. Natuurlijk zo achterdochtig als we zijn vertrouwden we het in eerste instantie niet. Maar nadat Noi ons naar een super hotel had geloods stelde hij voor dat hij ons Chiang Rai wel even liet zien. Geen verplichtingen, alleen een kleine fooi vroeg die. Hij had immers al een goed pensioen van de Thaise overheid. Zo gezegd zo gedaan, hij wist precies welke lokale bus we moesten pakken, wat het koste en hoe we er kwamen. De busritjes hebben we voor hem betaald. Na het bezichtigen van het Black House en de White Temple hadden we ook wel weer genoeg van hem. Het was een apart mannetje, maar voor een paar uur zeker leuk om mee op te trekken en eindelijk eens lokale prijzen betaald.

Na Chiang Rai stond Chiang Mai op de planning. Ook deze busrit ging heel soepel in nette stoelen en binnen 2,5u waren we er. Natuurlijk was het busstation nog een tuk tuk ritje uit het centrum vandaan, maar goed hier raken we aan gewend.
Chiang Mai staat bekend om haar vele tempels, in totaal hebben we er 0 bezocht. We hebben er de neus van vol. We hebben een jungle tocht gemaakt met een overnachting, zonder olifanten tochtjes, (want dat hadden we immers al in Laos gedaan). De tocht ging echt door de jungle en verharde paden hebben we bijna niet gezien. Met een groep bestaande uit 2 Nederlanders, 2 Duitsers, wij, de gidsen en 1 Chinees gingen we op pad. De eerste dagen liepen we door een insecten jungle. Gelukkig hadden we genoeg Deet bij ons om ongeschonden erdoorheen te komen, maar met een bezwete kop en een zwerm van 30 insecten rond je hoofd was het een echte jungle experience! De overnachting accommodatie was simpel, een bamboe hutje met een dun matrasje. De douche en de WC was nog minder dan dat. Kim had weer pech, tijdens het douchen zag ze een insect groter dan haar duim op de grond liggen en was binnen 2 minuten gedoucht en weer terug. Dag twee ging door nog dichtere jungle, wel minder last van insecten. De lunch was bij een waterval waar je af kon springen, echt midden in de jungle. De atmosfeer was hier echt super en we voelen ons even in een stukje echt ongerepte natuur. Genieten zo'n jungle tocht! (Onze touroperator was PandaTours, kunnen we zeker aanraden voor iemand die naar Chiang Mai gaat)

De dagen na de jungletocht hebben we een Thaise kookcursus gedaan en zijn we naar een 3D museum geweest. De kookcursus was leerzaam en lekker. Bij Michel stond zelfs de vlam in de pan. Het 3D museum vonden we zelf een leuker alternatief dan de tempels in Chiang Mai. We zullen foto's toevoegen die dit wel zullen bevestigen.

Vanuit Chiang Mai stond, als het goed is, de laatste nachttrein op het programma naar Bangkok. Tot onze verbazing was deze schoon en comforabel. We kregen zelfs het eten gebracht voor een redelijke prijs. Daarna werd rond 10u de bedden opgemaakt en hebben we enigszins goeds geslapen en kwamen we redelijk fris in Bangkok aan. Het hotel was al geboekt door de ouders van Kim, die we diezelfde avond zouden treffen. Bangkok is echt weer een miljoenen stad wat voor ieder wat wils heeft. Je kan hier rustig aan het zwembad liggen bij het hotel of flink de bloemetjes buiten zetten in het nachtleven. De ouders van Kim kwamen rond een uur of 9. We hebben dus overdag lekker aan het zwembad gelegen in het super mooie hotel (iets wat we als backpacker niet gewend zijn) en tegen de avond nog even de stad in gegaan om uiteindelijk in een PingPong show te belanden. Nu zullen velen denken, PingPong show? Nouja, om niet teveel in detail te treden, het is bizar om te zien maar iets wat je niet mag missen in Bangkok. Voor meer details: Google of onze blog wordt 18+!

De ouders van Kim zijn zonder kleerscheuren aangekomen en hebben dezelfde avond nog heerlijk bijgeklets, want ja, we hebben zoveel te vertellen! In Bangkok hebben we ook nog een fietstocht gemaakt met Co van Kessel, ja hoor, een Nederlandse organisatie maar wel super leuk om door de streegjes, dus buiten het drukke verkeer om, Bangkok te verkennen. Een hele onderneming in die temperatuur.

We zijn ondertussen beland in Krabi, waar we een paar dagen zullen blijven samen met Ton en Karin.

Vandaag hebben we een boot gehuurd om de prachtige omgeving hier te verkennen. Het voordeel van een eigen boot is natuurlijk dat je mag bepalen waar je heen gaat. Lekker vroeg vertrokken om in een heel rustige baai op Koh Hong aan te komen. Nog geen uur later merken we al dat het wel erg druk werd dus zijn we door gegaan naar een afgelegen baai. Hier zag je pas wat voor invloed het toerisme heeft op de natuur hier. Het hele strand lag vol met aangespoelde rotzooi. Jammer om te zien, maar buiten dit is het wel echt een prachtige omgeving met helder water en witte stranden! Even buiten de baai hebben we ook nog een hengel uitgegooid met als toppunt dat Michel 4 vissen in 1x aan de lijn had! Kim en Karin bleven steken op 1 visje. In totaal toch iets meer dan 15 vissen gevangen met z'n allen.

Hehe, het ene verslag langer dan het ander. Graag horen we van jullie of het te lang is of juist nog langer moet! Dus laat even een berichtje achter, weten we ook dat het gelezen wordt ;) Vragen stellen mag natuurlijk ook, mocht iets onduidelijk zijn of gewoon nieuwsgierigheid.

Groetjes,
Michel&Kim

• 23 Oktober 2014 - 15:50

Bert:

Een verslag te lang? Nee hoor, hebben we lekker lang wat te lezen. Toch?
    Dat er soms dagen over een reis met trein, bus, boot or whatever gedaan wordt, is allang voor jullie geen issue meer. Respect om dat aan te gaan. Heb je volgens mij al een behoorlijke dosis onthaasting bij nodig. Moet je niet hebben als je maar een paar weken vakantie hebt. Is in dat "gele land" niet veel hetzelfde? Ik bedoel Laos en Thailand. Zo iets als NL en FR. Goed om te horen dat de ouders van Kim er zijn. Zal jullie weer veel roddels, feiten en weetjes over Kirchrao en omgeving opleveren.

Wij zijn "herstellende" van een super gaaf Oktoberfeest in Zitterd. De 10e editie is gisterenavond afgesloten en we zitten in een ontgiftingsperiode (hahaha). Eens kijken wat we in onze vrije avond(en) gaan doen na 6 dagen tenten, kermis, auf die Wiesse essen gehen en de talloze schitterende kermisattracties en stars die hebben opgetreden. De Philharmonie waar Evelien, León en Leon in spelen, had als openingsdaad een afspraak met de eigenaar van het reuzenrad gemaakt. Met de hele harmonie in het rad en spelen maar. Nog nooit vertoont en echt super leuk om mee gemaakt te hebben. Oh. By the way. De muziek klonk ook goed, luid en helder. Hadden afgelopen weekend met 12 personen in ons huis geslapen. Zondagochtend, na een ontbijt met scrambled eggs, met z'n allen gaan Frühshoppen. Feest, feest en nog eens feest. Mark is die zondag met OVCS gaan ballen bij KVC Oranje. Bekerstrijd en met 2-3 naar huis gekomen. Weer een ronde verder.

Het ga jullie goed. Groet aan de ouders van Kim.

• 23 Oktober 2014 - 17:22

Nelly:

Hallo Michel en Kim.
    Fijn weer wat van jullie te horen. Ik vind het geweldig om jullie verslagen te lezen. Te lang? Nee hoor is weer eens wat anders dan Candy Crush.
    Ik had van Melanie al gehoord dat Ton en Karin goed zijn aangekomen. Karin in de 7e hemel dat ze het gered heeft.
    Ik wens jullie een fijne tijd met z'n vieren en kijk uit naar jullie volgende verslag en foto's.
    Liefs Nelly.

• 24 Oktober 2014 - 23:47

Michelle:

Hallo reizigers

• 27 Oktober 2014 - 18:52

Bert:

Als het kan moeten jullie eens loeren op You Tube. Zoek Philharmonie op Oktoberfeest Sittard 2014 en gegarandeerd vind je de korte videoclip van je niggie.

• 30 Oktober 2014 - 20:42

Servé:

Heetravelers,

Het gaat jullie goed zo te lezen, mooi om te zien.
    Jullie zullen nu toch wel niet meer gek/raar opkijken van vieze hygiëne toch?
    Hoe was de jungle, warm veel wilde dieren gezien?
    De bus ritten nog niet zat, of zie je dan toch veel van de omgeving?
    Ik ben goed beroemd aant worden, en de telegraaf op facebook en mijn site.
    Wat hebben jullie nu voor weer?
    Vaker ook even een dagje ontspanning ertussen?
    Even lekker aan het strand of zwembad even niks?

Servé,

• 02 November 2014 - 13:35

Michel+Kim:

@ Bert,

Het oktoberfest hebben we helaas moeten missen. Door de hulp van youtube hebben we inderdaad het een en ander kunnn opzoeken en mee kunnen genieten!

De vergelijken/verschillen NL FR is ergens wel waar, maar toch zie je nog veel verschillen. Zoals je dat tussen NL en FR ook ziet. Het verschil is denk ik ook nog groter omdar de grenzen hier nog echt grenzen zijn. Zomaar even tanken of broodjes halen bij de buren zit er echt niet in. Ook nu we in Maleisi zijn zien we weer enorm veel verschillen, maar meer daarover in ons volgende verslad (komt eraan).

@ Nel,
    Gelukkig is het leuker dan Candy Crush! Helaas levert het lezen geen extra levens op om meer te kunnen lezen en kunnen we niet tippen aan de achtergrond muziekjes van Candy Crush ;).

@ Serve
    De jungle was WARM! Ik heb foto's ervan, lijkt net of ik gezwommen heb, maar dat heb ik niet! De busritten zijn we inderdaad zat, maar in Autralie zal dit voorbij zijn gelukkig :)
    Super gaaf het bericht in de telegraaf en op de Eijkhagen site!
    Ik zal hier ook even reclame voor je maken --> www.servejaminon.nl !
    Dagje rust zit er steeds vaker in gelukkig, lekker niksen op het stand :) Het weer is ook prima, af en toe verbranden we zelfs nog!

@Michelle,

Het berichtje is niet goed leesbaar, in iedergeval niet via de iPad. We hebben het wel op de mail kunnen lezen, dus het is bij ons wel aangkomen :)