Bye bye Asia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van MichelKim - WaarBenJij.nu Bye bye Asia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van MichelKim - WaarBenJij.nu

Bye bye Asia

02 November 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Gday allemaal!

Deze keer een wat snellere opvolging van onze kant! We zitten in het vliegtuig naar Australie en sluiten dus onze reis in Azie af. Twee en een halve maand Aziatisch cultuursnuiven heeft echt indruk op ons gemaakt! We zullen eerst onze laatste week beschrijven.

De laatste dagen in Krabi hebben we nog even gerelaxed aan het strand, voordat het backpacken weer begon. De ouders van Kim hadden de nodige spullen van thuis meegenomen, en met 3 truitjes extra en wat meer ondergoed konden we weer verder het backpackersleven in..

Langkawi:
We hebben onze reis vanuit Krabi voortgezet richting de Langkawi eilanden in Maleisie. Hiervoor hebben we nog een korte tussenstop gemaakt in Satun. Hier werden we weer als vanouds beken. Er komen hier blijkbaar weinig toeristen, maar dit was zeker niet vervelend! De mensen waren veel aardiger dan in de touristische Thaise plaatsen.
De eerste bestemming in Maleisie was dus Langkawi. Met de boot vanuit Thailand was dit makkelijk te bereiken en in tegenstelling tot veel andere grensovergangen was dit appeltje eitje. Als Nederlander hebben we geen visa nodig dus een stempel en een goeie blik of we lijken op de pasfoto in het paspoort was voldoende. Langkawi is een tax-free zone, maar echt goedkoop was het nu ook weer niet. €20 voor een simpele kamer vonden we toch aan de dure kant. Echter was het strand dat hier heel veel goed maakte! Ondanks dat we met een scooter het eiland overgestoken zijn was het strand bij het hotel toch echt het mooiste. Wat het helemaal top maakte waren de resorts die aan het strand lagen met mooie zwembaden en douches. Hier hebben we stiekem maar discreet gebruik van gemaakt! 's Avonds was de nightmarker echt een hoogtepunt! Een whalhalla om Maleisies eten uit te testen tegen echte lokale prijzen. Hamburgers, sate stokjes en wraps voor €0.25! We konden de 5€ niet opmaken en gingen met een te volle maag naar huis om uit te buiken aan een gezellige cocktailbar langs de straat.

Kuala Lumpur:
Vanuit Langkawi zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen. Onze laatste stop in SA azie.
Leuke stad, heel erg multicultureel en echt heerlijk en vaak goedkoop eten! Wat opvalt is het alcohol gebruik. In veel restaurants is het niet verkrijgbaar en in andere gedeeltes van de stad is weer een echte party scene. Ook de vrouwen in Burka's vallen hier op. Maar vooral de verschillen in religie, cultuur en het feit dat iedereen Engels spreekt maakt Maleisië echt een leuke bestemming. Verder is ook duidelijk te zien dat het land veel beter ontwikkeld is dan bijvoorbeeld Thailand of Vietnam (om maar niet te spreken over Laos en Cambodja). Juist omdat iedereen Engels spreekt is het van A naar B komen ook een stuk makkelijker en staan overal vaste prijzen vermeld(behalve dan op de gebruikelijke marktjes). Maargoed, een (nep) voetbalshirtje krijg je dan ook al voor minder dan €4!

Eigenlijk jammer dat we maar zo kort de tijd hadden en maar 2 stops konden maken, maar dat is part of the deal en een goeie reden om ooit terug te komen!

In het algemeen kunnen we met een gerust hart zeggen dat reizen in Azië vaak een enorme cultuurschok oplevert. Dit is zeker ook de reden waarom we naar Azie wilden. Zo hebben we in 2,5 mnd meer rijst gegeten dan in de afgelopen 10 jaar samen. Zijn onze onderhandel vaardigheden te vaak op de proef gesteld maar heben we deze wel enorm ontwikkeld door verschillende strategien te testen. Moet er echt iets aan de hand zijn willen we in Europa nog eens een hotelkamer tegenkomen die smeriger zal zijn dan wat we in Azie meegemaakt hebben. Zullen we als we de volgende keer dat we met de NS reizen de schone treinen met enorme beenruimte waarderen en een vertraging op de koop toenemen. Waarderen we nog meer hetgeen wat we in NL als normaal beschouwen, zoals het onderwijs, de infrastructuur, de zorg en de veilige omgeving waarin we wonen.

Als we de landen op een rijtje moeten zetten, van meest leuke/interessantste zou het lijstje als volgt zijn:

1: Vietnam; Erg divers in landschap, zeer aardige mensen en het goedkoopste land om te reizen. Enig minpuntje is dat mensen je als een lopende bank zien; ze willen altijd winst uit je halen dus je zult altijd moeten onderhandelen over alles.
2: China; vooral omdat dit cultuursnuiven ten top was! Goed, er waren wat mindere momenten maar de 2,5 wk heeft echt indruk op ons gemaakt.
3: Maleisie; Heerlijk verschillend eten, engelstalig en zeer multicultureel.
4/5 Laos; Schitterende natuur, nog geen massa toerisme en erg open bevolking. De armoede is hier wel heel erg zichtbaar.
4/5 Cambodja; The Killing fields in Phnom Phen zijn erg indrukwekkend plus de tempels van Angkor Watt zijn de echte highlights.
6: Thailand; niet dat dit land nu niet leuk is, maar het toerisme is hier al zo ver ontwikkeld en laat vaak negatief sporen achter op de natuur. Het heeft echt schitterende stranden, maar hier zijn dan ook honderden toeristen te vinden. Voor iemand die daarvan houdt is het een top locatie, maar voor ons iets te toeristisch .

Vanaf morgen ruilen we waarschijnlijk het cultuursnuiven in voor de ongerepte natuur. Daarnaast ook vrijheid, we hebben namelijk een eigen auto! Uren opgepropt in een minivan zitten, treinreizen of taxi ritjes zijn dus verleden tijd. Daarmee ook het goedkope eten en drinken, want Australie schijnt enorm duur te zijn. We zullen het gaan meemaken en jullie op de hoogte houden. Onze eerste road trip gaat van Darwin naar Ayers rock, een mooie 1800KM door de outback. We hebben er zin in!!!

Groetjes uit (de laatste keer) Azie!

• 03 November 2014 - 17:29

Servé:

Hee Travelers,

Mooi om de top tien van jullie te lezen, goed om te lezen dat jullie echt je doel halen cultuur snuiven.
    Hoe is het weer bij jullie, goed warm?
    Je zult nu toch ook niet meer raar/gek opkijken, van vieze hotelkamers of iets toch?
    Hou je je wel aan de regels als je gaat rijden? :P
    Azie lig achter jullie, wat ik gelezen heb is dat je je wel vermaakt hebt toch.
    Hier gaat het goed, veel reacties gehad op het artikel van de telegraaf.
    Ook op de presentaties fijn om te krijgen.
    Dit was het voor nu even.

Servé,

• 03 November 2014 - 19:40

Bert:

Potverd..... Is Servé eerder dan mij met een reactie. Zal die wat meer vrije uren hebben dan deze zwoeger?

Er staat mij iets bij dat Michel ten tijden van zijn HEAO-studie ook een auto ter beschikking had en dat hij dit vervoermiddel ook weer heeft verpatst. Is de oversteek naar Australië een weerzien met de civilisatie? Als ik tv-beelden van "Down Under" zie, dan krijg ik dat gevoel.

De outback moet een beetje Dejas Vu-achtig gaan worden. Toch? Een beetje weerzien met de Brunssummerheide en Sterfrade eo. A propos. Aan de regels houden. Moet je horen wie dat zegt!

Waarom schrijf ik dit? Omdat ik denk, zeg maar als ik het verkeerd heb, dat de landen die jullie al hebben aangedaan, vol met onhygiënische momenten zit, en Aus etc. toch meer beschaving biedt.

Hier is het nu eindelijk herfst. De blaadjes vallen. De trein slipt, heeft al vierkante wielen en is het 's nachts lekker fris buiten. We gaan ons opmaken voor Sinterklaas met zij altijd blijvende Zwarte Piet

• 06 November 2014 - 22:48

Michelle:

Hallo Michel & Kim,

Leuk om te zien wat jullie de mooiste landen
    Vonden (soms heb je toch een heel ander beeld
    Van een land), dat brengt ons ook weer op ideeën voor vakantie