Oostkust Australië - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van MichelKim - WaarBenJij.nu Oostkust Australië - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van MichelKim - WaarBenJij.nu

Oostkust Australië

09 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hi allemaal,

De laatste 2,5 week in Australië hebben we doorgebracht aan de oostkust van Australië. We hebben hier een minivan (ja, echt Mini!) gehuurd waar we in konden slapen. Klein, maar fijn.. Eigelijk gewoon een auto met wat planken en kusssens achterin. Hiermee hebben we heel vaak gratis kunnen parkeren op rustplaatsen waar ze BBQ's, WC's en soms ook nog douches hebben. Kwa (gratis) faciliteiten echt niks te klagen hier! Soms was het even zoeken naar zo'n plek, omdat je niet overal zomaar mag overnachten, maar op een gegeven moment wordt je er wel goed in. Tijdens een van de eerste nachten op zo'n gratis plekje werd onze slaap dan ook ruw verstoord door een sproei installatie die midden in de nacht aan ging. Een gratis car wash zullen we maar zeggen. Nadat Kim de wagen verplaats had terwijl Michel nog half te snurken lag, konden we weer rustig verder slapen.

De route: Cairns>Daintree>Cairns>Tablelands>Cairns>Mission Beach>Arlie Beach>Whitsunday>Agnes Water>Fraser-Noosa>Australia Zoo>Brisbane

De eerste dagen hebben we doorgebracht in de omgeving van Cairns. We zijn hier naar een regenwoud (Daintree National Park) gereden, hebben een trip naar het Great Barrier Reef gemaakt en zijn landinwaards nog de bergen in gegaan voor watervallen en meertjes. Het was echt heerlijk om 's ochtends op te staan en een stukje te zwemmen in een net niet te koud meer!

De trip naar Great Barrier Reef was zeker de moeite waard! De verkoopplaatjes hiervan liegen niet, want het water is zwembadblauw en het Reef is schitterend. We hadden dan ook wel erg geluk met het weer, want het was windstil (blijkbaar hebben ze maar iets van 12 dagen in het jaar dit weer). We konden bij het snorkelen super ver kijken, hebben wel 100 verschillende vissen gezien en zelfs kleine haaien! Echt een van onze hoogte punten van onze trip.

Na Cairns zijn we richting zuiden gereden. We hebben nog een trip naar Whitsunday's gemaakt, waar het zand zó fijn is dat het geluid maakt als je eroverheen loopt. Verder is het zand wit en het water super helder. We zullen wat foto's hiervan toevoegen, want ja.. Dat heeft geen verdere uitleg nodig!

In Agnes Water hebben we surf lessen genomen. Een van de meest noordelijkste plekken waar gesurft kan worden in Queensland. Aangezien de golven hier niet al te hoog zijn was het een prima plek om het te leren. Binnen 3u waren we zo ver dat we in iedergeval even op t bord konden staan bij een goede golf. Natuurlijk met vallen en opstaan, check de foto's maar. Het surfen zelf is niet zo zwaar, maar het steeds terug peddelen maakt het toch wel erg intensief. Maar in ieder geval super leuk om eens geprobeerd te hebben. Het hostel in Agnes Water, waar we toch in de minivan sliepen maar wel gebruik konden maken van de douche, keuken en zit gedeelte was echt een topper. Heerlijk op de bank liggen en praten met zo veel veschillende mensen van verschillende landen.

De volgende stop, Fraser Island. Het grootste zand eiland ter wereld. Er schijnt hier meer zand te liggen dan in de Sahara! Aangezien er geen verharde wegen op het eiland zijn hebben we een georganiseerde tocht geboekt. Het nadeel hiervan is dat je de groep moet volgen. Bus in, bus uit en alles volgens een strak tijdschema. De eerste stop, een waanzinnig mooi meer. Hier hebben we lekker kunnen zwemmen en in de zon even kunnen opdrogen. We hadden om precies te zijn 30 minuten. Zonder dat we een klok bij ons hadden dachten we dat we de tijd wel goed konden inschatten. Helaas, toen we niemand van onze bus meer herkende en naar de tijd vroegen bleken we al 2 minuten te laat te zijn. We moesten dus in een sneltrein vaart de korte wandeling terug maken en waren dus al direct bij de eerste stop 10 minuten te laat! Beetje lullig, als je de bus instapt en derest van de groep zit al 10min op je te wachten. Even wennen zo'n georganiseerse trip. Gelukkig hadden we echt een 4x4 touring bus, want de wegen/paden op dit eiland hadden we echt niet met onze eigen auto kunnen doen. Ondanks dat we nooit harder dan 30 reden werden we geregeld gelanceerd in onze stoel door de gaten in de weg. Daarnaast hebben we over 75 mile beach gereden, echt een strand, met een bus!

Over het algemeen vonden we Australië een super mooi land met veel verschillende natuur en dieren. Ongelofelijk, al die dieren die hier in het wild leven.. Op de ene plek moeten ze waarschuwen voor krokodillen, dodelijke stingers(soort kwallen), en op de andere plek voor Cassowarries (soort struisvogels, die blijkbaar best agressief zijn). Een dag lagen we 's middags aan een rustig strand, Michel was aan het lezen en Kim lag te slapen. Na 10 borden met waarschuwingen voor Cassowaries en er nooit een te zien geloof je het ook wel. Maar juist op die momenten kom je er een tegen. Wij merkte het pas om toen die 3 meter van ons vandaan was. oog in oog met deze vogel op die afstand is het belangrijk om rustig te blijven, maar nee, nadat Kim wakker gemaakt was nam ze direct de benen en rende naar de auto. Michel lag er nog 'rustig te zijn' en nadat de Cassowarie weer een paar stappen dichter bij zette liep ook hij rustig weg. Vanuit de auto hebben we dit bijzonder beest nog even bekeken en liep het vervolgens weer rustig het bos in. Wat een ervaring!

We hebben de laatste maand heel veel geklaagd over hoe duur Australië is. Uiteten? Nee, dat zat er niet meer in. We hebben lekker zelf gekookt op ons gaspitje dat bij de minivan zat of op de gratis BBQ's in de parken. Ook bij tripjes die we wilde maken schrokken we ons meestal rot van de prijzen, maargoed het was ook zonde om het allemaal over te slaan en het was zeker de moeite waard!

Er staan ons ondertussen nog 4 weken Nieuw Zeeland te wachten. Dus, derest volgt.. !

• 09 December 2014 - 11:50

Bert:

Howdie down under.

Jullie verhalen blijven mij boeien. Het is ook zo allemaal "once in a lifetime". Nooit zal iemand van ons dit gaan meemaken. Wij zijn al blij dat we een "roadtrip naar de Efteling" kunnen maken. Dat is het spannendste wat wij in de afgelopen maand hebben gedaan. De Winter Efteling was een geslaagde dag. Gezellig met ons gezin een daggie ontspannen. Was in het kader van de 25 jaar geringd zijn! Jammer dat het aan het eind van de middag/begin van de avond alleen in de Efteling ging regenen. Dat heb ik later op buienradar gesjekt. Tering. Wat waren wij nat. Daarna in Eindhoven lekker happie gedaan. Egt Michel, € 15 voor een driegangen diner met flinke porties en zeer lekker. Wil je eens gaan, de gulle partner uithangen, dan kan je van iemand van ons het adres etc. krijgen.

Wij zijn in de voorbereiding van de Kerst. De "ballen" worden gepoetst, zn. nieuw aangeschaft en de proeverij van het Kerst eten is begonnen. Dan gaan wij lekker een paar dagen "oppe latten". tegen de tijd dat wij daar van terug zijn, is het voor jullie ook bijna voorbij. Blijft over om nog effe te genieten.

• 09 December 2014 - 16:31

Sandra:

Hoi,
    Wat een leuke foto's! Om stik-jaloers op te worden, vooral die met de kangaroo. En jullie zien er zo mooi zongebrand uit, wij kunnen hooguit dromen van een bruin-gebrande-kerst-kalkoen.
    Fijne Feestadegen daar aan het andere eind van de wereld, en denk nog maar even niet aan het feit dat je straks weer netjes in het DSM-gareel moet lopen :-)

• 14 December 2014 - 18:45

Nelly:

Hallo Michél en Kim.
    Fijn weer wat van jullie te horen(lezen). Wat een geweldig verslag. Het enthousiasme druipt er vanaf. Ik vind het super dat jullie het naar jullie zin hebben. Ik wens jullie heel fijne feestdagen, zal wel raar zijn qua temperatuur, maar dan hebben jullie dat ook eens meegemaakt. Enjoy en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Liefs Nelly.