Ups en downs: van Beijing tot Chengdu - Reisverslag uit Yingmenkou, China van MichelKim - WaarBenJij.nu Ups en downs: van Beijing tot Chengdu - Reisverslag uit Yingmenkou, China van MichelKim - WaarBenJij.nu

Ups en downs: van Beijing tot Chengdu

29 Augustus 2014 | China, Yingmenkou

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties. We vinden het leuk om ook wat van jullie kant te horen.

Ja, het backpacken is dus echt begonnen en China hebben we ondertussen ook al goed leren kennen. We hebben de afgelopen week doorgebracht in Beijing, Xian en zijn ondertussen in Chengdu. De treinreis van Beijing naar Xian was met een sneltrein die tot 350 km per uur gaat. Super trein, we waren er in 5 uurtjes. De treinreis van Xian naar Chengdu (waar geen bedden meer voor te krijgen waren) was het tegenovergestelde.. 16 uur op een stoeltje, tussen de smerige (sorry, maar waar!) mierenhoop van Chinezen. Even in een zakje overgeven het 's ochtends kijkt niemand van op..
Achteraf is het een ervanring van; Been there, Done that! Maar gelukkig hebben we voor onze volgende reis een bed kunnen boeken, deze is namelijk nog iets langer, 20u!

Naja, zoals de naam van dit verslag al zegt, er zijn ups en downs. Uiteindelijk willen we cultuursnuiven, en dat doen we zeker! We hebben heel veel dingen bezocht en ondernomen, zoals de Chinese muur,de verboden stad, tempels(meerdere), Terracota Leger, Panda Center. We zullen niet alles 1 voor 1 gaan beschrijven, maar zullen een paar foto's hierbij toevoegen.. Dit zegt wel genoeg!

Het slapen in hostels heeft twee kanten. Je maakt gemakkelijk contact met andere reizigers doordat je op dezelfde kamer ligt, maar als er een Oostenrijker op de kamer ligt die een halve bergkam omzaagt in een nacht vraag je je wel af waar je mee bezig bent. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we oordopjes bij ons, (Thanks Mirjam, ze zaten in het reispakketje !) die soms ook niet 100% helpen.

Het Chineese eten is totaal anders als de babi pangang en de tjaptjoy van de lokale chinees i Kirchroa. Maar zeker niet verkeerd. Vaak is het bestellen op basis van plaatjes een must, Engels wordt namelijk weinig gesproken.
Het is vaak niet de smaak die het eten in China zo lastig maakt, maar de stokjes! Vooral Kim heeft hier last van. Des te verder verwijderd van Shanghai, des te minder bestek ze hebben. Gelukkig baart oefening kunst en gaat het langzaam beter.
In Beijing hebben we pal naast de verboden stad voor 32CNY (4euro) een heerlijke lunch met z'n 2en gehad.

Verder zijn we de afgelopen week we een bezienswaardigheid geweest voor de Chinezen. We worden heel vaak bekeken, mensen vragen of we met ze op de foto willen en er worden zelfs stiekeme foto's genomen. Het toppunt van al deze dingen was: een vader duwde zijn baby, met bote billen, in Michels handen om een foto te maken..
Het gezicht van Michel hierbij is niet te omschrijven, maar jullie kunnen je het wel inbeelden!
Uiteidelijk is er meer aandacht voor Kim dan voor Michel, maar we kunnen er (nog) om lachen!

We blijven nu nog 2 nachten in Chengdu, waar we in Henry's international hostel blijven voor 99CNY (12 euro) per nacht en een prive kamer hebben!!! Het blijft wel een hostel, dus douchen op de slippers ;).
Hierna gaan we naar Kunming en zullen dan bekijken of we nog naar Dali/Lijiang gaan of door naar Vietnam.

To be continued...

Groetjes Michel&Kim

• 04 September 2014 - 16:55

Bertjuh:

Tis wat. Had je beloofd ons het "adres" van jullie blog te geven, moet ik het van opa Heerlen (the wizzkid van Heëlebaan) krijgen. Maar nu staan jullie bij ons ook op de PC.
    Leuke en amusante verhalen laat dat wel wezen. Wij hebben ein Deutscher Freund aus Tüddern is Sjanghai wonen. Hij werkt daar voor een Duits bedrijf (what else) en bouwt daar met vele Chinezen, geeft het zich teveel van hoor ik wel eens, een fabriek. Vraag me niet wat/hoe, maar jullie verhaal over overal naar toe brengen is ook voor hem heel normaal. Als gast/toerist is het niet te doen zo'n grote stad zou het moeten zijn.
    Ici zijn wij weer bezig met waar jullie ff niet aan hoeven te denken. Werken, studies, ballen, klote weer etc. etc. Gewoon, het oer Hollandse leven.

Wij blijven jullie volgen en dus tot een volgend beriggie.

• 04 September 2014 - 18:20

Ha Bert,
    Iedereen laat wel eens een steekje vallen, maar gelukkig hebben jullie het alsnog gevonden!
    We hadden het vandaag toevallig nog over je! Ik word al als groot aangezien in China, wat moeten ze dan niet van jou Mark denken ;)

• 24 Oktober 2014 - 13:37

Bert:

O ja. Loeren?? Kijk op You Tube en Philharmonie Sittard Oktoberfeest 2014.