We love Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van MichelKim - WaarBenJij.nu We love Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van MichelKim - WaarBenJij.nu

We love Vietnam

13 September 2014 | Vietnam, Hoi An

Hi all,

We zijn weer dik een week verder en zoals je merkt hebben we nu pas weer de tijd genomen om even te bloggen. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat we ons enorm amuseren!

We zijn vanuit Sapa naar Hanoi gereisd per trein. Vervolgens, niet gepland, met het vliegtuig naar Hoi An afgereisd waar we nu al enkele dagen zijn en ons goed bevalt.

SaPa
We hebben hier 2 dagen 1 nacht een trekking trip gemaakt. Deze trip ging door een prachtig landschap waar we bergen vol met rijstterrassen konden bewonderen. De gids was van een bepaalde stam, maar wij vermoeden dat dit meer een toeristisch verkooppraatje was dan dat de stam nog veel invloed had.
's Nachts verbleven we in een Home Stay in de beregen. Een homestay kon je het niet echt noemen, want het was een aangebouwd gebouw met ongeveer 20 bedden, niet echt bij een familie thuis. Maar goed, we hadden een leuke groep, 3 koppels uit Singaore en een Brit. Toevallig waren er 5 van de 6 accountant bij een van de big 4 en heeft Michel ze uitgehoord of de bedrijfscultuur die binnen deze bedrijven in Nederland heerst ook in Singapore van toepassing is. Het antwoord... Ja, blijkbaar is deze cultuur dus wereldwijd, een reden om geen accountant voor de big 4 te worden!

Verder zijn de bedelende kinderen, maar ook volwassenen, ons bijgebleven. Er wordt op iedere hoek van het drop handgemaakte spullen aangeboden. Vaak kijken deze kinderen heel zielig en weten ze alleen de zinnen ' where you from' ' you buy from me' en ' two for 5000' te herhalen en dit op een toon die nu nog door onze hoofde heen gaat. Deze mensen horen bij de ' stam' waarmee je de trekking boekt, maar willen niets liever dan $$ en er is dus weinig originaliteit meer. Tijdens de laatste lunch hebben we ze uiteindelijk erg onvriendelijk laten weten dat ze weg moesten gaan. De gedachte is dat als geen enkele toerist meer van deze kinderen spullen koopt, er een reden meer is om te bedelen/verkopen en niet naar school te gaan!

Uiteindelijk was deze tocht prachtig en zijn we veel te weten gekomen over de rijstvelden. We hebben er zelf ook nog wat rijst mogen snijden.

Vanuit Sapa zijn we met de trein (Lao Cai) naar Hanoi gereisd. Wij dachten, 300km dat zal minder dan 6u met de trein zijn dus maar een stoel boeken. Uiteindelijk duurde het een eeuwigheid en hebben we (weer eens) 12 uur in de trein gezeten.. Je kun het al nagaan, deze trein ging ongeveer net zo snel als dat je zou fietsen. Gelukkig waren er lieve locals die ons verzorgden met gratis maïskolven en koekjes.

Hanoi
De volgende grote stad, we hadden er dan ook niet echt naar uitgekeken om hier heen te gaan. We hebben dan ook maar 1 volle dag hier gehad en hebben toen een trip naar Halong Bay gedaan. De Halong Bay was schitterend, iets wat we nog nooit eerder gezien hadden. De trip zelf was iets minder vonden we. Zo was er een slechte gids, een te druk programma en matige verzorging. Er was zelfs geen EHBO kid aan boord kwamen we achter nadat Michel zich gesneden had aan een een rots. We hebben ons wel vermaakt met de groep mensen op de boot. Uiteindelijk kwamen we erachter dat sommige passagiers maar de helft hadden betaald van wat wij betaald hadden! Reden genoeg om ons beklag in te dienen.
Tot onze verbasing ging het hotel hier goed mee om. De hotel manager, een kleine jonge vrouw, was oprecht (zo leek het tenminste) teleurgesteld in de tour operator en bood ons direct haar commisie terug aan. Verder heeft ze ons verhaal voorgeled en hebben we toch nog netjes een deel van ons geld teruggekregen. De volgende dag is nog iemand van de tour operator zelf langsgekomen om excsus aan te bieden. Al met al hebben we er een goed gevoel aan overgeouden en is HaLong bay echt een must-see in Vietnam.

Hoi An
Aangezien de treinen in Vietnam een stuk langzamer en minder comfortabel bleken, hadden we onze bedenkingen over de lange treinreis naar Hoi An vanuit Hanoi. Op het moment dat we SkyScanner checkte bleek dat vliegen ook een betaalbare optie was. Achteraf bleek dat vliegen zelfs goedkoper was dan de trein, een makkelijke keuze dus. In plaats van de trein lekker luxe met het vliegtuig naar Hoi An gevlogen. Vietnam Airlines is een prima maatschappij!

Hoi An staat bekend voor de vele naai atteliers, het strand en de oude stad. De eerste ochtend dat we hier waren zijn we dan ook eerst een atelier gegaan, aanbevolden door het hotel, om eens te kijken wat ze konden maken en voor welke prijs natuurijk. Bleek dat dit atelier vrij prijzig was, 30$ voor een hemd en $150 voor een pak. Relatief gezien is dit peanuts, maar aan de overkant van de straat deden ze het voor de helft! Misschien is het wel zo dat ' you get what you pay for' , maar op het moment hadden we niet echt iets nodig en vonden we het idee dat iets custom made speciaal voor ons zou zijn wel leuk. Kim heef een jurkje laten maken en Michel een zwembroek, korte broek en hemd. Dit alles voor ongeveer 45 euro. Mocht blijken dat het allemaal goed zit en goed uitziet laten we misschien nog iets bijmaken. Maar de gedachte dat we het nog enkele maanden me moeten slepen, of voor een aardig bedrag op moeten laten sturen speelt natuurlijk mee!
Verder hebben we lekker aan het strand gelegen, waar een halve liter bier maar 0,80 euro kost, door de old town geslenterd & op de motorbike naar MySon geweest, een oud (verwoest) tempel complex. De rit ernaartoe, 45km, was indrukwekkender dan de tempels zelf!

We hebben besloten nog enkele dagen in Hoi An te blijven, heerlijk, zon zee strand en alles is hier goedkoop!
We ontmoeten iedere dag mensen en kletsen er vaak heerlijk op los. Het mooie is dat je altijd iets het om het gesprek te beginnen, where you from, where do you go, how long are you travelling for etc. Vaak komen hier dan de meest uiteenlopende antwoorden op en heb je gesprekstof genoeg!

Vietnam is een land waar het toerisme groeiend is. Er is hier nog geen massa toerisme maar er is voldoende aanbod voor activiteiten. Onderhandelen is een van de dagelijkse taken en je weet als tourist dus jammer genoeg nooit of je het goede bedrag of het te hoge bedrag hebt betaald. Verder is het rijden op een scooter/motor hier even wennen, maar go with the flow en je komt er wel.
We voelen ons hier echt alsof we op vakantie zijn en met minder dan 50,- per persoon eet, drink, slaap en onderneem je van alles hier op een zeer comfortabele wijze ( wij doen het natuurlijk iets goedkoper ;))!

Goed, vanavond gaan we de kraker Fortuna - Roda via de radio stream van L1 proberen te luisteren. Dit heeft wel wat, voetbal volgen via de radio om 00:45 s'nachts op een hotel kamer aan de andere kant van de wereld!

Jruss oes Hoi An!

• 13 September 2014 - 17:31

Bert Ooms:

Zit ik mijn NS-abonnement te verlengen, gedachtes aan het goede NS-vervoer ici, komt jullie blog voorbij.
    Wat zal ik mij as. maandag een super-vip voelen als ik in de stokoude stoptrein naar Heële ga stappen. Als ik jullie verhalen lees, dan hangt het met touwtjes aan elkaar. Vliegmaatschappijen betrouwbaar? Je zou zomaar denken van ....!

Ik ga vanavond NIET naar de wedstrijd. Ik heb een bloedhekel aan elke wedstrijd tussen NL en DE! Die hele poppenkast er omheen daar moet ik van walgen, ja zelfs bijna kotsen. Idioten zijn het. Ik wacht wel weer tot FC Emmen o.i.d. naar Zitterd komt. Goed dat ik een alternatief heb nl. een feessie t.g.v. een dubbele diplomering. De ene heeft fysio behaald en de andere Geschiedenis afgerond. En dan morgen, zondag dus, fijn naar het ballen van Evelien en Mark loeren, een potje ouweh..... in de kantine en dan lekker weer naar huis toe.

Wij kijken weer uit naar een volgende blog. We blijven jullie volgen. We stay tuned.

• 14 September 2014 - 11:26

Yves:

Hey Michel en Kim,

super om te lezen hoe het jullie bevalt! Volgens kunnen jullie over 4 maanden geen trein meer zien he haha.
    Hoe is het eten daar overal? nog geen voedsel vergiftiging gehad? ;)
    Ik hoop dat jullie nog een mooie tijd hebben in Vietnam en kijk al uit naar jullie volgende verhaaltje.
    Geniet er nog van.

Gr Yves

• 14 September 2014 - 17:38

Michel:

@Bert
    Er zijn toch wel eens andere tijden geweest dat je dit soort wedstrijden niet kon missen geloof ik ;)? Wij hebben in ieder geval via de L1 app het live kunnen volgen het s nachts :)

@Yves
    Nee tot nu toe nog alles goed gegaan, gewoon vanaf het begin goede weerstand opbouwen en een beetje opletten met wat je waar eet. Zolang het gekookt, gebakken of gefrituurd is gaat het meestal wel goed. Het is wel raar om te zien hoe ze hier het vlees ongekoeld op de markt aanbieden!

• 16 September 2014 - 18:13

Ineke:

Hallo jullie allebei,

Hoe is het met jullie kleding afgelopen ,goed bevallen en past alles.
    Jullie hebben een leuke schrijftaal het is ontspannend moet lezen wat je allemaal mee maakt.
    Waar zijn jullie op dit moment ,dat goedkope is je wel toevertrouwd Michel.
    Geniet er nu maar van,goed hè dat Roda gewonnen heeft,papa heeft een clubkaart van Paulien gekregen kon alleen zat. avond niet gaan kijken.
    Gr Ineke xx

• 17 September 2014 - 15:50

Michelle:

Hallo levensgenieters ;)
    Schitterende foto's van Vietnam!
    Vooral die met de rijstvelden zijn geweldig!

Nog veel plezier in Vietnam!
    Xx

• 20 September 2014 - 16:32

Opa Ooms :

Hallo kim en michel ik hzezen eeb jullie reisverslag rslag gele

• 20 September 2014 - 16:41

Opa Ooms Andre.ooms1922@gmail.com:

Hallo kim en michel ik heb jullie verslagen gelezen en meegenoten. Geniet nog maar volop. Tot ziens opa.

• 01 Oktober 2014 - 17:23

Sandra:

Hoi Michel en Kim,
    Leuk om steeds jullie avonturen te lezen. Gelukkig staat er nu niks meer in over werkdagen enzo, jullie weten vast niet meer welke dag het is en of wij moeten werken of niet :-).
    Ik zag op een foto dat Michel straks weer snel werk zal vinden (weet alleen niet of er in Limburg veel rijstvelden zijn).
    Eén ding is zeker, als ik jullie verhalen lees wordt ik groen van jaloezie, en met mij nog een heleboel anderen :-).
    Groetjes,
    Sandra-van-DSM

• 03 Oktober 2014 - 13:07

Michel:

He Sandra,

Bedankt voor je berichtje! Werkdagen Vergeten ? Zeker nog niet, eerder genieten van het feit dat ier geen verschil is tussen een vrijdag, zaterdag of maandag!! Dus ik geniet zeker van deze WD3!

Het werk op de rijstvelden was erg intensief, maar staat goed op de CV ;)

Leuk om te horen dat we zo gevolgd worden, dat uiteindelijk het doel van de verslagen!